کد مطلب:6830 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:355

آثار غيبت
مقاله



هر ساعتي ممكن است آن حضرت ظهور فرمايد در پاك دلان و شايستگان اثري ژرف و سازنده دارد; آنان خود را آماده مي سازند و از ظلم ها و تجاوزها دوري مي جويند و به عدالت و برادري عشق ميورزند تا توفيق ياري امام(ع) و درك محضرش را بيابند و از ديدار و زيارتش محروم نشنود و به آتش دوري و ناخوشنودي آن گرامي نسوزند. ايمان به حضرت مهدي( ع) كه زير بار هيچ حكومتي از حكومتهاي فاسد و ستم پيشه نرفته است حالتي در پيروانش بوجود مي آورد كه در برابر هر ظالم و طاغوتي مقاومت كنند و زير بار او نروند و او را نفي نمايند.


ايمان به ظهور آن گرامي نبايد موجب شود كه مسلمانان امور را به آينده واگذار كنند و گوشه گيري و انزوا پيش گيرند و در امور امروز و فردا و تسلط كفار واشرار را بپذيرند واز كوشش در راه ترقي عملي و صنعتي دريغ ورزند و به اصلاحات اجتماعي دست نزنند.


اين پندار كه ايمان به ظهور مهدي (عليه السلام) موجب سستي و مسامحه و فتور مي گردد باطل است، مگر امامان معصوم و شاگردان پرتلاش و پايدار آنان به ظهور قائم (عليه السلام) ايمان نداشتد، مگر علماء بزرگ اسلام به آن گرامي معتقد نبودند; در عين حال از كوشش باز نمي ايستادند وبراي اعلاي كلمه اسلام از هيچ فداكاري و تلاشي خودداري نمي كردند، و هرگز از مسؤليتهاي خويش طفره نمي رفتند و به وظايف سنگين خود مي پرداختند و نقش سازنده خويش را با كمال اميد پياده مي كردند.


مسلمانان صدر اسلام از پيامبر عزيز اسلام شنيده بودند كه اسلام پيش مي رود و فتوحاتي بزرگ در پيش دارند، اما اين بشارتها موجب سستي و كناره گيري آنان نشد بلكه بر تلاش آنان افزود و با پايمردي و فداكاري به هدف رسيدند.


امروز هم مسلمين عهده دار مسؤليتهاي بزرگي هستند كه بايد با استفامت به انجام برسانند، و موقعيت را بشناسند و از فرصتها به خوبي استفاد نمايند، و هميشه در صحنه حاضر باشند و از منكرات منع و معروف را نشر و عملي نمايند، و از نفوذ دشمن جلوگيري به عمل آورند، و در برابر هجومهاي فكري و اقتصادي و سياسي و نظامي دشمن به دفاع از اسلام و مسلمين بپردازند، و هر چه بهتر و بيشتر خود سازي كنند تا قابليت درك و ياري امام عصر ارواحنا فداه در آنان تثبيت شود و مورد لطف او قرار گيرند، و زمينه را هر چه بيشتر براي ظهور آن گرامي فراهم آورند.


امير مؤمنان علي (عليه السلام) از پيامبر عزيز اسلام (صلي الله عليه وآله) نقل فرموده است:


«افضلُ العبادةِ انتظارُ الفرج» انتظار فرج حضرت بقيه الله (عليه السلام) برترين عبادت است.


و نيز چهارمين امام زين العابدين (عليه السلام) فرمودند: غيبت امام دوازدهم طولاني مي شود، و مردم زمان غيبت او كه معتقد به امامت ا و منتظر ظهور او باشند برتر از مردم همه زمانها خواهند بود، زيرا خداي متعال از عقل و فهم و معرفت به آنان بحدي عطا كرده كه زمان غيبت نزد آنان مثل زمان حضور امام (ع) است، و خدا آنان را در آن زمان بمنزله مجاهدين در ركاب رسول خدا قرار داده است، آنان براستي مخلصند و واقعاً شيعه ما هستند، و آنانند كه در سر و پنهان مردم را به سوي خدا مي خوانند.


و فرمود:«انتظار الفرج من اعظم الفرج» درانتظار فرج بودن از بزرگترين فرج است.


مرحوم آية الله سيد صدر الدين صدر مي نويسد:


«انتظار، مراقبت حصول و تحقق امر مورد انتظار است، پوشيده نيست كه آثار انتظار حضرت مهدي(ع) از اصلاح خود و اصلاح اجتماع به ويژه اجتماع اماميه(شيعه) به شرح زير است.


1ـ انتظار خود بخود تمرين و رياضت مهمي براي نفس انسان است تا آنجا كه گفته شده«الانتظار اشد من القتل» و لازمه انتظار مشغول داشتن قوه متفكره و توجه دادن و جمع كردن نيروي فكر و خيال به سوي مطلب مورد انتظار مي باشد، و اين كار قهراً دو فايده در بر دارد:


الف ـ نيروي فكري انسان موجب افزايش نيروي عمل مي گردد.


ب ـ انسان توانائي و قدرت متمركز كردن حواس و نيروي خود را پيرامون موضوع واحدي پيدا مي كند. و اين دو فايده ازمهمترين اموري است كه انسان در معاد و معاش خود به آن نياز دارد.


2ـ انتظار موجب آساني مصيبت ها و مشكلات بر انسان مي شود، زيرا مي داند در معرض جبران و برطرف شدن هستند، و چقدر تفاوت است ميان مصيبتي كه انسان بداند تدارك و جبران مي شود و مصيبتي كه تدارك و جبران آن معلوم نيست; بويژه آنكه احتمال تدارك و جبران نزديك باشد; حضرت مهدي (عليه السلام) با ظهور خود زمين را پر از قسط و عدل مي سازد(و همه مصيبتها را برطرف مي نمايد).


3ـ لازمه انتظار آنست كه انسان شوق و علاقه پيدا مي كند كه از اصحاب امام عصر(عج) و شيعه او بلكه از انصار و ياوران او شود، و لازمه اين علاقه سعي و تلاش در اصلاح نفس و تهذيب اخلاق است تا شايستگي مصاحبت با آن گرامي جهاد در حضور او را پيدا كند; آري اين نيازمند به اخلاق اسلامي است كه امروز در جامعه ما كمياب است.


4ـ انتظار همانطوري كه موجب اصلاح نفس فرد بلكه ديگري مي گردد، موجب مي شود كه انسان به تهيه مقدمات و شرايطي بپردازد كه موجب غلبه حضرت مهدي (عليه السلام) بر دشمنانش گردد،و لازمه اين هدف تحصيل معارف و علوم و صنايعي است كه هدف نيازمند آنهاست بويژه آنكه معلوم شده غلبه آن گرامي بر دشمنانش بطريق عادي خواهد بود، اين ها برخي از آثار انتظار راستين است)


«مرحوم مظفر» مي نويسد: انتظار مصلح جهان و نجات دهنده آنان كه بر حقند، حضرت مهدي(ع) به آن معني نيست كه در اجراي حقايق دين دست روي دست گذاشته و كاري انجام ندهند، بخصوص در واجبات ديني مانند جهاد در راه اجراي قوانين دين امر به معروف و نهي از منكر نمي توان از خودسلب مسؤليت كرد، چرا كه مسلمان در هر حال موظف است به احكام خدايي عمل كند و رد راه شناخت درست آن گام بردارد، و تا مي تواند امربه معروف و نهي از منكر كند و روانيست به بهانه انتظار مصلح از عمل به واجبات سر باززند; انتظار هيچگونه تكليفي را از مسلمان ساقط نمي كند و هيچگونه عملي را به تأخير نمي اندازد.


بدين ترتيب بديهي است كه شيعه در زمان غيبت نيز در امتحان و آزمايش بزرگي قرار ميگيرد، و بايد ازسويي دين خود را حفظ كند و از سوي ديگر زمينه سازي نمايد تا در ركاب آن گرامي به نصرت اسلامي بپردازد، و بسياري ازمردم در اين امتحان و آزمايش موفق نخواهند بود.


«جابر جعفي» مي گويد به امام باقر (عليه السلام) عرض كردم: فرج شما چه وقت است؟


فرمودند:هيهات، هيهات. فرج ما نمي تواند تا غربال شويد، سپس غربال شويد(امام (ع) سه بار اين جمله را تكرار كردند) تا مردم كدر بروند و مردم صاف باقي بمانند.


آري انتظار اين خاصيت را دارد كه پس از انجام وظايف و بذل كوشش باز يأس و نا اميدي ندارند و منتظر و اميدوارند كه فرج از سوي خدا برسد.


و نيز از جمله آثار مهم غيبت اين است كه بشريت در اين دوران توان خود را بكار مي گيرد و به تجربه در مي يابد كه بدون وحي و الهام و امدادهاي غيبي نمي توان كاروان بشريت را به مقصد اصلي و نهايي كه قرب به خداست رساند و عاقبت بايد در مقابل وحي و تعليمات الهي و آسماني سر تسليم فرود آورد.